Jak planować przyszłe zachowanie ceny?

Uważam, że jedną z kluczowych i często nie docenianych kwestii podczas inwestowania jest planowanie setupu. Natomiast pozostaje istotne jaką metodą się posługujemy. Niestety nie znam wszystkich metod inwestowania, a tym bardziej różnic między nim, a co ważniejsze osób, które ich używają. Każdy z nas jest inny i stąd dana metoda może być inaczej używana. Ja osobiście zachęcony przez kreatorów nieaktywnej strony TylkoPriceActionPL bazujących na naukach Niala Fullera próbowałem uczyć się planowania i zapisałem sobie takie zdanie: "...planuję zachowanie (rynku) ruchu ceny na wykresie:
  • by mieć przygotowany plan setupu -> SL, TP, przestrzeń ruchu (rynkowa),
  • by cierpliwie czekać na setup, to oszczędność czasu i energii -> "mniej znaczy więcej i lepiej",
  • by przewidzieć prawdopodobny ruch ceny, a nie reagować; być gotowym na realizacje planu -> zajęcie pozycji, prowadzenie oraz zamykanie - realizacja."
Rynek nie zawsze zrobi to, co zaplanujemy!
Niestety trudno mi było wprowadzić planowanie do mojego codziennego rytuału kontaktu z rynkiem. Mało tego, słyszałem, że nie przewidzimy ruchu ceny. Ale czy na pewno? Nie jestem jasnowidzem, ale ruch ceny na wykresie może mi podpowiadać, gdzie cena może z pewnym wyższym prawdopodobieństwem zmienić kierunek. Ostatnio sporo ustawiałem S dla kabla(GBPUSD), ale robiłem to w oparciu o taki plan. Jednak sam plan bez odpowiedniej reakcji nic nie da. Powrócę do pytania, czy można przewidzieć zmianę ruchu ceny? Czy można być rynkowym jasnowidzem? Nie wiem, ale wiem, że mnie udało się zdiagnozować możliwą zmianę ruchu ceny. Możliwe, że sesja na GBPUSD zakończy się inaczej niż ten prezentowany slajd, ale czuję komfort z dobrze wykonanego planu. Dlaczego cena zawróciła? Nie wiem, ale wiem jaki budowałem plan.



Zgodnie z tymi założeniami zaczynam realizować plan 210, 211.
Ostatecznie cena idzie wg planu, ale niestety rynek pokazała mi swoją szkołę.

Skąd mogłem wiedzieć jak zareaguje rynek? Bo robił to już wiele razy wcześnie. Najbardziej dotkliwie pamiętam tą akcję ceny z 13 kwietnia 2018 roku.
 Pojawia się piekny chociaż nie tak soczysty sygnał PA pb, a ja ustawiam B.
 Następuje wybicie i kolejnego dnia po negacji pb pojawia się sygnał PA zasłona.
Następnie rynek pięknie poszedł bez żadnej korekty 5 ś., a później dołożył kolejny ruch S.
Kolejny przykład dla GBPUSD.
Inny przykład indeks UK100. Na początku sygnały akcji ceny jako reakcja na strefę okna.
Następnie negacja tych sygnałów.
By na koniec zanegować wszystko po pb i ś. marubozu zamykającej okno bessy. Jak widać warto jest zadawać pytania:
  • kto ma przewagę?
  • a co musi się stać by strona przecina miała przewagę?
Na rynku nic nie jest pewne. Nie znaczy to jednak, że nie możemy w tej niepewności a czasami nawet chaosie zaplanować jak może postąpić cena oraz jak mamy ustawić setupy.

A jak planuje i przygotowuje się do tradingowego tygodnia Nial Fuller?
Ze swojej strony nagrałem również film Jak planować ruchy ceny? który uzupełnia moją spostrzeżenia na ten temat. Mam też nadzieję, że uda mi się rozpocząć cykl pracy związany z planowaniem ruchu ceny na rynku.

Zachęcam również do śledzenia na bieżąco moich poczynań na rynku - Ćwiczę price action i mój kontakt z wykresami.

Komentarze